Sisältö- ja jaksopohjainen opintomalli– nuorten laajan oppimäärän syventävät opinnot

Hankkeen keskeiset tavoitteet
Hankkeen ensimmäisenä tavoitteena on suunnitella ja luoda pedagogisesti kestävä opintomalli, jonka avulla nuorten käsityön taiteen perusopetuksen opetuksessa olevien oppilaiden on mahdollista suorittaa laajan oppimäärän syventävät opinnot jaksomaisesti. Hankkeessa kehitettävällä opintomallilla varmistetaan käsityö- ja muotoilukoulujen perusopintojen käyneille oppilaille syventävien opintojen opintopolku, jonka avulla oppilaiden on helpompi ja joustavampi sitoutua käymään koko laajan oppimäärän opinnot. Hankkeen aikana oppilaita osallistetaan uuden opintomallin luomiseen eri palvelumuotoilumenetelmien avulla (esim. aivoriihi, haastattelut jne.).

Hankkeen toisena tavoitteena on kartoittaa millainen olisi hyvä vuorovaikutteinen verkko-oppimisympäristö sekä vahvistaa opettajien pedagogista suunnittelua ja toteutusta hyödyntäen nykyteknologiaa ja eri verkkoalustoja. Suunnitellaan ja luodaan vuorovaikutteinen verkko-oppimisympäristö opetuksen tueksi. Hankkeessa tullaan myös selvittämään lähiopetuksen ja verkko-opetuksen keskinäistä suhdetta ja niiden toimivuutta, lisäksi selvitetään, että olisiko laajan oppimäärän syventävät opinnot mahdollista suorittaa kokonaan verkko-opetuksena, näin opetus ei olisi sidottu niinkään paikkaan eikä aikaan ja se olisi paremmin saavutettavissa.

Kolmantena tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa pedagoginen opettajan opas laajan oppimäärän syventäviin opintoihin ja vuorovaikutteisen oppimisympäristön toteutukseen. Opettajan oppaalla täydennämme olemassa olevaa perusopintojen pedagogista opettajan opasta.

Kuvaus hankkeen käytännön toteutuksesta ja toteutuksen aikataulu
Hankkeessa tapahtuvaa pedagogista kehittämistä tarkastellaan oppilaan, opettajan sekä oppilaitoksen näkökulmasta. Hanke aloitetaan tarkastelemalla nykyistä toimintamallia sekä toteutustapa ja kirjataan mikä siinä toimii ja mikä ei. Lisäksi kartoitetaan millä tavalla muut taiteen perusopetuksen oppilaitokset toteuttavat nuorten laajan oppimäärän syventäviä opintoja esim. kuvataidekouluissa. Kartoituksen jälkeen aloitetaan uuden opetusmallin suunnittelu yhdessä molempien oppilaitosten toimesta. Uuden opetusmallin suunnitteluun osallistetaan opettajia ja oppilaita työpajoissa, haastatteluin jne. Tarvittaessa voidaan myös oppilaiden huoltajille osallistetaan suunnitteluun.

Kehitetty sisältö- ja jaksopohjainen opintomalli, pilotoinnit ja niiden analysointi sekä arviointi tullaan esittelemään koontiseminaari, jossa pilottiryhmissä työskennelleet esittelevät pilottien toteutumista sekä kertovat niistä tehtyjä havaintoja ja pedagogisia kehittämisideoita. Seminaarin esitysmateriaalista, kehitetystä opetusmallista ja opettajan opas kootaan aineisto digitaalinen muotoon muiden taiteen perusopetuksen opettajien ja oppilaitosten käyttöön.

Opetushallitus on myöntänyt avustusta tälle hankkeelle. Hanke toteutetaan vuosina 2024-2025 yhteistyössä Käsityö- ja muotoilukoulu Näpsän kanssa.